"Mesés opera" XV.
Mozart: Cosi fan tutte. (Mind így csinálják) 1790.
„Mozart előtt számos vígopera született, de nagyon kevés jelentős.
Mozart volt az első, akinél a vígopera túllép a puszta szórakoztatáson. Azért volt képes erre, mert ő maga szerette az embereket, mert ő maga is játékos, szellemes, virgonc alkat volt és mert zenéjével a hangulatot, a helyzetet, a jellemet akarta megragadni.
Ő volt az első lélekbúvár az opera műfajában”
Harold C. Schonberg
Schonbergnek, a The New York Times zenekritikusának, zenetörténésznek, aki elsőnek kapott Pulitzer díjat színvonalas kritikáiért, igaza volt, amikor a fenti sorokat papírra vetette.
Bizony lélekbúvár volt Mozart, hiszen ebben az operájában a két szerelmes pár kapcsolatainak változásáról, az egymás mellet való kitartásról, hűségről tesz fel kérdéseket, s ad, - annak ellenére, hogy vígoperáról beszélünk – nem túl vidám választ.
Már az opera címe is - „Cosi fan tutte”, magyarul ennyit tesz: mind így csinálják - elgondolkodtató, hiszen a címben szereplő „tutte”- szó hölgyekre, a két szerelmes pár hölgy tagjaira vonatkozik. Mozart szerint a darab elsősorban a hölgyek állhatatlanságáról szól, s arról, hogy a megtalált igazi szerelem, kibírja-e azokat a megpróbáltatásokat, melyet a kor támaszt a párok felé.
Lélekbúvár volt Mozart, hiszen az általa a darabban adott válasz nem vígoperai, hanem sokkal inkább meggondolkodtató, s végső kicsengése inkább komoly, mint vidám.
- Fiordiligi – Krumm Enikő
- Dorabella - Malezia Mia
- Ferrando - Ódor Botond
- Guglielmo - Német Márton
- Don Alfonso - Rubind Péter
- Despina - Nagy Johanna
Zongorista: Horváth Judit
Mesélő: Gulyás Dénes
Korábbi előadások
h | k | sz | cs | p | sz | v |
---|---|---|---|---|---|---|
29 | 30 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 |
13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 |
20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 |
27 | 28 | 29 | 30 | 31 | 1 | 2 |