A Lisztmánia nem ártalmas
A látványt nehéz leírni, inkább nézni kell, ez természetes!
a pecsiriport.hu írása
Mégis próbálkozzunk meg vele, hiszen a Pécsi Nemzeti Színház balett-tagozata, a Pécsi Balett bemutató előtt áll. Hiszen 2012. március 23-án, vagyis pénteken, 19 órakor mutatják be legújabb, két önálló, egymástól független táncukat. Ami közül az egyik egy felújítás, a másik viszont még nem került korábban színpadra.
A balett világában kevésbé jártasak is tudják, tudhatják, mit jelent a szakmában Eck Imre neve. A már elhunyt koreográfus első pécsi munkája volt „Az iszonyat balladája”, amit ötvenegy-ötvenkét év távlatából tűztek ismét műsorra. Megidézve nem csupán a mestert, de a félévszázaddal ezelőtti hangulatot, stílust is, a PNSZ Kamaraszínházban.
Ilyen esetben, a szakmai vélemények szerint a lehető legjobban kell, illik ragaszkodni a korabeli mozgásokhoz. Még akkor is, ha abban az időszakban mások voltak a meghatározó irányzatok.
Éppen ezért, többek számára is érdekes lehet a mű. Azoknak, akik még láthatták az eredeti változatot, illetve a mai érdeklődőknek, akik egy időutazáson is részt vehetnek, ha beülnek a széksorok közé.
Azért azt nem árt megjegyezni, hogy a próbákat Uhrik Dóra, Lovas Pál társaságában felügyelte, mellettük még Czebe Tünde is odavetette tekintetét a folyamatokra.
Négyen a színen
A tragikus előadásban összesen négyen kaptak lehetőséget arra, hogy tánctudásukat előadják. A fogoly: Kiss Eszter. Első csukaszürke: Dóri István. Második csukaszürke: Kócsy Mónika. Harmadik csukaszürke: Szabó Márton. A zeneszerző Szokolay Sándor volt. Az előadás tartalma súlyos, komor, a vidámságnak nincsen benne helye. A hit, az eszmékért való kiállás néha komoly áldozatokat is megkövetelhet – lehetne röviden összefoglalni a mának szóló üzenetet. Ami amúgy lehet akár kortalan is, ám örökké aktuális probléma.
Móka, kacagás, tánc közben
A balettosok a komorság után bebizonyították, derűt is képesek varázsolni a deszkákra, némi szünet után. A „Lisztmánia” az első percektől arról szól, miként lehet a múltat, napjainkkal összemosva nevettetni. Miközben a mozgás „kusza”, mégis nagyon fegyelmezett, rendezett, ami csak elsőre tűnik ellentmondásnak. Köszönhető Zachár Lóránd koreográfus fantáziájának is.
A meghökkentés úgy kezdődik, hogy a filmes elemeket mesterien ötvözik a művészek a színpadon, illetve a nézőtéren történtekkel. Már ez az egy alapötlet, annak megvalósítása is megérne egy előadást, ám ennél azért sokkal többet „tud” az egész produkció.
Amelynek középpontjában Liszt Ferenc, a világhírű zeneszerző áll, aki talán maga is jót kacagna, ha láthatná a körülöttünk lévő lét mai paródiáját. Főleg ha tudná, kik lettek utána sztárok, a felgyorsult médiavilágban.
– Liszt tulajdonképpen a díszletből mászik elő – árulta el Zachár Lóránd, koreográfus. – Onnantól kezdve nagyon mozgalmas a kép, hatalmas a „forgalom” a színen, a látvány pörgős. Ezért is nehéz a dolog. Akadnak egyszerű, mégis nagyon érdekes megoldások benne. Ilyen az egyik díszlet, amin ki-be „járnak” a balettosok. Miközben keresik egymást, a szó valódi, illetve átvitt értelmében egyaránt. Bizonyos szempontból ez is komoly szakmai kihívást jelentett, hiszen egy ilyen eszközben könnyű elbotlani. Szerencsére a művészek eddig profi módon oldották meg a feladatukat, a próbák során.
– Pedig néha tényleg alig követhetőek az események, szemmel!
– Mert nézetem szerint érdemes a képességek határait feszegetni. Attól válik különlegessé egy-egy alkotás. Amit reményeim szerint a nézők is értékelni fognak, a bemutató után! Mert a „Lisztmánia” nem gyógyítható, de nem is ártalmas senkire, semmire.
h | k | sz | cs | p | sz | v |
---|---|---|---|---|---|---|
25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 1 |
2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 |
16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 |
23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 |
30 | 31 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |