Fodrász Klárit díjazták

Kovács Mihályné, Klárika, színházunk fodrásza kapta idén a prózai társulat által alapított Csaba Zita Hívó-díjat, melyet a színművészek titkos szavazással ítélnek oda a művészi munkásságukat a háttérből legjobban segítő személyiségnek.

Fodrász Klárit díjazták

Kovács Mihályné, Klárika, színházunk fodrásza kapta idén a prózai társulat által alapított Csaba Zita Hívó-díjat, melyet a színművészek titkos szavazással ítélnek oda a művészi munkásságukat a háttérből legjobban segítő személyiségnek. Az 5 éve alapított Hívó-díj egy esztendeje a 2010-ben elhunyt művészeti főtitkár, Csaba Zita nevét kapta.
A díjat Csaba Beatrix, Csaba Zita lánya adta át. Sok szeretettel gratulálunk!
 

Fodrász Klári színfalak mögötti világa

Forrás bama.hu 2011. június 27. Mészáros B. Endre (Dunántúli Napló)

Kovács Mihálynét keresem – mondom a Pécsi Nemzeti Színházban, mire bambán néznek rám. Aztán mosolyba szalad a tekintet: ja, a „Fodrász Klári” – és egy különös szobába vezetnek. Elsőre igazi fodrászhelyiség ez, hajmosóval, dauerbúrákkal, tükrökkel, meg rengeteg kézi kütyüvel, de ha szétnéz az ember, felfedezheti a maszkírozás kellékeit is. Mi több, egy másik szobában mintha csak Arséne Lupin birodalmába csöppennénk, ott több ezer paróka, bajusz, szakáll sorakozik.

 

- Mennyi időbe telik egy utcai fodrásznak beletanulni ebbe a mesterségbe?
- Én harminc éve dolgozom itt, de azért napról napra akad újdonság a számomra. Szinte mindig jön egy-két fura rendezői kérés, például, hogy egy férfi rokokó parókába építsünk be mondjuk egy kis hajót. Másrészt azt sem könnyű elfogadni, hogy a munkaidőnk az esti előadások után is tart.

- Könnyű boldogulni a színművészekkel?
- Pontosan tudom, hogy ki az, aki az utolsó pillanatban érkezik, kivel nem lehet beszélgetni a hajkészítés közben, mert olyankor is szöveget memorizál. Az igazán nagy sztárok viszont mindig tündériek: Ilosfalvy Róbert, Gregor József, Vári Éva, Hegyi Barbara voltak eddig a legkedvesebbek. A fiatalabbak közül pedig Stubendek Katival és Györfi Annával szinte anya-lánya kapcsolatban vagyok.

- Hosszasan kell bíbelődni egy-egy frizurával?
- Éppen ellenkezőleg. Előfordul, hogy darab közben a színész egy-két perc alatt ruhát cserél, parókát kap, és még el is maszkírozzuk.
- Maszkírozni?
- A férfiak olykor pajeszt, bajuszt, szakállt kapnak, a hölgyek meg új frizurát. Ez pár perc alatt csak póthajjal megy, de van miből válogatni, mert ötven éve őrizgetjük a régi parókákat, műhajakat. Egy kis színes lakkal pedig minden újjávarázsolható.

- Nem csak fodrászkellékek sorakoznak itt.

- A sminkelés, szemfestés része a tevékenységünknek, és időnként „plasztikai sebészi” beavatkozásokat végzünk. Ha ugyanis lőtt sebeket, vérző, nyílt sérüléseket kell a színpadon produkálni, vagy nagy fület, cyranós orrot kíván a szerep, azt is mi csináljuk. Ugyanakkor voltam én már fodrász a színpadon is, és ha kell, beugrom bármiféle statisztának.
- Háttérmunkásként milyen a színházi élet?
- Kicsit körülírva: a színművész napközben jó kolléga, sőt barát, este hattól tízig azonban körülötte forog minden és mindenki, ő az úr házban, hisz ő viszi vásárra a bőrét.

Kovács Mihályné, Klári 1950-ben született Egyházasharasztin. Pécsett az 500. számú szakmunkásképzőben szerzett fodrászdiplomát, és kisipari gyakorlatokat követően - melyből saját bevallása szerint Fischer István mellett tanult a legtöbbet - másfél évtizeden át dolgozott önállóan, majd 1980-ban került a Pécsi Nemzeti Színházhoz.
- Kevés volt a 15 évnyi normál fodrászkodás, itt újratanultam a szakmát - összegzett a hölgy és hozzátette, hogy öt év kellett hozzá, mire normálisan elboldogult a színházi elvárásokkal. Kovács Mihályné egyedül él, leánya, Krisztina 40 éves.

Bérletkereső

Hírlevél

Értesüljön elsőként információinkról! Iratkozzon fel hírlevelünkre!