Nóra - olvasópróba
Henrik Ibsen nagyszerű színműve Méhes László rendezésében Darabont Mikolddal és Rázga Miklóssal a főszerepben.
Olvasópróbával vette kezdetét Ibsen remekművének próbaidőszaka.
Nóra és férje, Helmer látszólag tökéletes házasságban élik mindennapjaikat. Az idilli állapotot azonban egy a múltból visszaköszönő botlás zavarja meg: Nóra még évekkel korábban okirathamisítást követett el férje érdekében, ám annak tudta nélkül, és most megzsarolják ezzel a régi üggyel. A segítségét remélve mindent bevall Helmernek, ám csalódnia kell: a férfit csak saját egzisztenciája és hírneve érdekli, a felesége érzelmeivel nem törődik. Végül, bár minden elrendeződni látszik, Nóra úgy dönt, kilép a látszatra és hazugságra épülő életéből, és elhagyja a családját.
Ibsen műve megjelenésekor, a 19. század végén nagy port kavart, és meglehetős felháborodást váltott ki. A darab kíméletlenül mutatja be a polgári életformát, annak értékeivel, megalkuvásaival, konformizmusával együtt, miközben a női egyenjogúság kérdéseit is feszegeti Az emancipáció témája ma Európában másként aktuális, mint a Nóra megjelenésekor. A kapcsolatokban megbúvó elnyomás, a lappangó vagy nyílt szerepkonfliktusok, az önkiteljesedés problematikája azonban nemtől és társadalmi státusztól, kulturális környezettől függetlenül ma is érvényes.
Ajánló:
Sigmund Freud, már hetven évesen azt kérdezte Marie Bonaparte hercegnőtől, aki az analitikus díványán feküdt: "Mit akarhatnak a nők? Talán az ön segítségével, Hercegnő, megtudjuk egyszer a választ." Kilencven évvel később Nórától talán megtudhatjuk, mire vágynak a nők? Mi az, amit nem kapnak meg tőlünk, férfiaktól? E kérdések még aktuálisabbak, mint Ibsen drámájának megírása idején.
Dr. Stark András, pszichiáter
A produkció létrejöttét a Nemzeti Kulturális Alap támogatja
h | k | sz | cs | p | sz | v |
---|---|---|---|---|---|---|
25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 1 |
2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 |
16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 |
23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 |
30 | 31 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |